Czego oczekują klienci w krajach bałtyckich? – zacznij od rozeznania
Przede wszystkim należy zacząć od przeprowadzenia rozeznania, w jaki sposób na rynkach Litwy, Łotwy i Estonii sprzedaje się produkty z poszczególnych kategorii. Dla przykładu, mimo tego, iż na Litwie popularnością cieszy się robienie zakupów w pojedynczych sklepach internetowych, to warto także sprawdzić Pigu – lubiany tamtejszy marketplace. Jest on cennym kanałem, dzięki któremu można uzyskać obraz konkurencji.
Wyzwania w krajach bałtyckich
Trzy największe wyzwania, którym będzie musiał podołać e-sklep, to:
- Zlokalizowana wersja sklepu internetowego dla każdego kraju – choć są one do siebie podobne pod wieloma względami, należy je traktować jako trzy różne rynki – każdy z własnym językiem i kulturą. Natomiast łączny koszt przetłumaczenia na języki litewski, łotewski i estoński jest zazwyczaj podobny do przetłumaczenia jednego sklepu na język zachodnioeuropejski, np. niemiecki.
- W przypadku produktów „niemarkowych” istnieją konkurenci oferujący bardzo niskie ceny. Warto również pamiętać, że w krajach bałtyckich produktów markowych jest zdecydowanie mniej niż w Polsce, a niektórych nie ma wcale.
- Obsługa klienta oraz zwroty powinny być oferowane na wysokim poziomie. Mieszkańcy tych państw oczekują lokalnego adresu oraz darmowej wysyłki.
Metody płatności
Preferowanym sposobem uregulowania należności za przesyłkę jest przede wszystkim płatność kartą, głównie Visa i Mastercard. Istotnym i szeroko rozpowszechnionym rozwiązaniem są również płatności bankowe, dokonywane za pośrednictwem łącza pomiędzy bramką płatniczą, a bankiem internetowym klienta. Dwóch najczęściej używanych dostawców to Paysera.com i maksekeskus.ee, które oczywiście mogą również obsługiwać karty płatnicze. Niezbędne będzie również oferowanie usługi Cash/Card on Delivery (COD). Oznacza to, że kurier dostarczający przesyłkę pobiera pieniądze podczas jej doręczania.
Dostawa zamówienia
Wysyłka za pobraniem jest ważną opcją płatności we wszystkich trzech krajach oraz koniecznością, którą e-sklep powinien zapewniać zarówno w przypadku dostawy do domu, jak i do automatu paczkowego.
Zwroty towaru
Konsumenci oczekują darmowych zwrotów, zwłaszcza w przypadku odzieży. Jeśli jednak klient będzie musiał opłacić je sam, ważne, aby oferować mu lokalny adres zwrotny lub etykietę zwrotną od międzynarodowego dystrybutora.
Rozpocznij działanie!
Szukasz sprawdzonego przewoźnika? Czytasz właśnie artykuł Packety – globalnej, cyfrowej platformy dla e-commerce!
Jeśli chcesz rozwinąć swój sklep internetowy, pomożemy Ci dostarczać paczki do 34 krajów! Posiadamy 1 system API, dzięki któremu proces jest skrócony i zoptymalizowany. Wspólnie z MakesYouLocal zadbamy o to, by Twój sklep miał najlepszą obsługę klient oraz wysyłał przesyłki szybko i sprawnie z najlepszymi przewoźnikami!
Twoja decyzja dotycząca wyboru konkretnego kierunku ekspansji i tego, jaką strategię przyjmiesz, będzie skutkować tym, czy odniesiesz sukces, a jeśli tak, to jak szybko. Dlatego bardzo ważne jest, aby odpowiednio się do niej przygotować.
Skontaktuj się z nami na sales@packeta.pl !
W materiale wykorzystano dane z raportu „E-EKSPORT KRAJE BAŁTYCKIE” firmy MakesYouLocal, która pomaga sklepom internetowym w sprzedaży na zagranicznych rynkach oferując im tłumaczenia, lokalną obsługą klienta, zarządzanie sklepem oraz wsparcie marketingowe.
Zapraszamy do kontaktu z Olgą Pijanowską, olga.pijanowska@makesyoulocal.com.