Węgierski market jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków online w Unii Europejskiej. Nie jest jeszcze nasycony przez wielkie zagraniczne korporacje, dlatego stanowi doskonałą okazję do rozwijania biznesu dla mniejszych i średnich firm. Według ankiety przeprowadzonej w kwietniu 2019r. przez eNET.hu wynika, że aż 91% dorosłych (5,4 mln) użytkowników Internetu regularnie dokonuje zakupów online a 40% węgierskich e-konsumentów kupuje transgranicznie z europejskich sklepów. Jak wygląda rynek e-commerce na Węgrzech? Co musisz wiedzieć, zakładając tam sklep internetowy? Dowiedz się z naszego artykułu tworzonego wspólnie z Polsko-Węgierską Izbą Gospodarczą!
Charakterystyka sektora e-commerce na Węgrzech
Węgierski rynek e-commerce plasuje się na 53. pozycji wśród największych na świecie. Przychody jakie zostały na nim osiągnięte w roku 2020 wynosiły 2,55 miliarda euro. Warto również zwrócić uwagę na fakt, iż porównując ogólnoświatowy wzrost w branży e-commerce w latach 2019- 2020, który wniósł 29%, na rynku węgierskim był to wynik aż 46%.[1]
Z roku na rok procentowy udział e-commerce w całości handlu detalicznego wzrasta, co potwierdzają liczne dane statystyczne.
Sprzedaż szybko zbywalnych towarów konsumpcyjnych na Węgrzech
W roku 2020 ta część węgierskiego e-commerce była jedną z najprężniej rozwijających się części handlu w Internecie, który rósł dwa razy szybciej niż średnia, osiągając obroty w wysokości 213 mln euro. Wśród 5 największych liderów branży FMCG znalazły się m.in. takie sklepy jak: 1. Tesco, 2. Kifili.hu, 3. Auchan, 4. Rossman oraz 5.dm. [3]
Rysunek 2, źródło: https://gkid.hu/2021/05/20/e-toplista-2020/
Jakie możliwości czekają na Ciebie na węgierskim rynku e-commerce
Dzięki liście produktów (przygotowanej przez Minner.hu), które najprawdopodobniej będą cieszyły się coraz większą popularnością w branży e-commerce są, możemy zaobserwować wzrost zapotrzebowania na produkty takie jak:
gotowe posiłki
produkty przyjazne alergikom
chemia domowa
naturalne produkty tworzone tradycyjnymi metodami. [4]
Czy Węgrzy kupują w zagranicznych sklepach internetowych i czym się kierują
Według przeprowadzonych badań ponad połowa, bo aż 54% klientów robi zakupy w zagranicznych sklepach internetowych, co stwarza pewne możliwości dla zagranicznych przedsiębiorców chcących rozwinąć się na węgierskim rynku. A ich priorytety to dostępność produktu, cena oraz jakość. [5] Korzystanie z dobrodziejstw świata online na Węgrzech jest coraz bardziej popularne – 83% kupujących korzysta z Internetu a 73% z nich jest użytkownikami social mediów. Ponadto, 64% transakcji internetowych zawierana jest na urządzeniach mobilnych.
Funkcjonowanie sklepu internetowego na Węgrzech
Do założenia sklepu internetowego na Węgrzech nie wymagana jest specjalna licencja. Należy jednak pamiętać, aby wystąpić o otrzymanie numeru VAT, który przy rejestracji nowej firmy wydawany jest automatycznie. Numer VAT jest odpowiednikiem naszego polskiego numeru NIP.
Ważne!
Pomimo braku licencji produkty takie jak: pestycydy, niektóre rodzaje farb, produkty weterynaryjne i pirotechnika mogą być sprzedawane wyłącznie stacjonarnie.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE:
Każdy przedsiębiorca działający na rynku węgierskim powinien na swojej stronie umieścić:
· Dane kontaktowe firmy;
· Cena brutto produktu + wszystkie dodatkowe koszty;
· Szczegóły techniczne produktu, płatności oraz dostawy;
· Szczegóły dotyczące zwrotów gwarancyjnych;
· Prawo do zwrotu produktu (terminy, zasady zwrotu, warunki zwrotu);
· Treści cyfrowe jako produkt: wymagania techniczne oraz środki bezpieczeństwa;
· Informacja na temat rady pojednawczej.
ODSTĄPIENIE OD UMOWY:
Każdy konsument na Węgrzech ma prawo do zwrotu zakupionego towaru w przeciągu 14 dni od jego dostarczenia, nie uwzględniając przyczyny zwrotu. Jeżeli konsument nie został poinformowany o możliwości odstąpienia od umowy, prawo do zwrotu wydłuża się z 14 dni do 12 miesięcy.
OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY DOTYCZĄCE ZWROTU KOSZTÓW ZAKUPU:
· Zwrot kosztów nie powinien trwać dłużej niż 14 dni od momentu uzyskania informacji od konsumenta,
· Zwrot kosztów powinien obejmować nie tylko cenę towaru, ale także wszystkie dodatkowe koszty związane z transportem oraz transakcją,
· Zwrot powinien odbyć się w takim sam sposób, w jaki doszło do płatności.
RĘKOJMIA | GWARANCJA |
---|---|
W przypadku rękojmi najważniejszą kwestią jest umożliwienie kupującemu zwrotu lub wymiany produktu. | Na Węgrzech, w odróżnieniu od Polski, gwarancja jest uzależniona od ceny brutto produktu. |
Przed założeniem sklepu internetowego na Węgrzech największą uwagę należy zwrócić na:
· Powiadomieniu notariusza (Visegradlegal – udziela informacji i porad prawnych),
· Uzyskaniu numeru VAT
· Ustaleniu regulaminu: sklepu, rękojmi, gwarancji, RODO.
Nieoceniona przy zakładaniu firmy w innym kraju będzie pomoc biur tłumaczeniowych takich jak: BALAJCZA Linguistics Services czy Pentalingua Translation Company, które w sposób profesjonalny zajmą się kwestiami umów, regulaminów i poprawności merytorycznej prezentowanych treści. Na temat tłumaczenia sklepu przygotujemy dla Was oddzielny artykuł.
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej Polsko–Węgierskiej Izby Gospodarczej, które pomaga przedsiębiorcom w wejściu na rynek węgierski.
Polsko-Węgierska Izba Gospodarcza powstała w 2020 r., aby wspierać stosunki gospodarcze i handlowe pomiędzy przedsiębiorcami działającymi w Polsce i na Węgrzech. W swojej ofercie Polsko-Węgierska Izba Gospodarcza ma m.in. usługi biznesowe, prawne i językowe. Zobacz więcej na stronie www.plhucc.com
Kontakt do instytucji: info@plhucc.com