Blog

E-commerce w Finlandii – nowe możliwości dla polskich e-sklepów

11.07.2024, 07:35

Branża e-commerce w Finlandii przeżywa dynamiczny wzrost, stanowiąc 16% całości fińskiego handlu detalicznego i stwarzając nowe możliwości dla polskich przedsiębiorców. W ciągu ostatnich kilku lat sektor ten odnotował znaczący rozwój, napędzany rosnącą liczbą konsumentów kupujących online oraz innowacjami technologicznymi. Dzięki populacji skoncentrowanej w południowej części kraju, Finlandia stała się rozwojowym rynkiem dla polskich e-sklepów chcących rozwijać kolejne kierunki cross-border.

 
Rynek e-commerce w Finlandii

Finlandia jest jednym z najmniej zaludnionych krajów w Europie, z populacją wynoszącą około 5,5 miliona osób. Mimo to posiada jedną z najbardziej rozwiniętych infrastruktur cyfrowych w Europie. Wdrożenie zaawansowanych systemów zarządzania zapasami, automatyzacji procesów logistycznych oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w analizie danych konsumenckich przyczyniły się do poprawy efektywności i doświadczenia zakupowego. W szczególności technologia AR (rozszerzona rzeczywistość) i VR (wirtualna rzeczywistość) zyskują na popularności, umożliwiając klientom wirtualne przymierzanie produktów. Świadczy o tym chociażby rosnąca liczba użytkowników e-commerce w Finlandii, których według Statista Digital Market do 2025 r. będzie już 4,1 mln. Ponadto, według ECDB, Finlandia ma estymowane przychody na poziomie ok. 8 368,2 mln USD w 2024 r., co plasuje ją nawet przed Czechami. Prognozowana wielkość rynku to 9 935,8 mln USD do 2028 r.

Co wiemy o fińskich e-konsumentach?

Finowie lubią kupować produkty i usługi przez Internet. Penetracja zakupów online jest najwyższa wśród osób w wieku od 25 do 44 lat, osiągając 79% konsumentów w tej grupie wiekowej (dane: statista.com). Dane Europe E-Commerce Report 2023 wskazują, że 44% Finów kupuje produkty z innych krajów UE.

Podczas, gdy Amazon plasuje się wśród wiodących sklepów internetowych w innych krajach, fińscy konsumenci nie faworyzują go tak bardzo. Badanie przeprowadzone przez Statista Global Consumer Survey w 2023 r. pokazuje, że Verkkokauppa.com jest najczęściej odwiedzanym sklepem internetowym w kraju. Zaraz za nim plasują się gigantti.fi, k-ruoka.fi, zalando.fi i karkkainen.com. Hobby i wypoczynek to największa kategoria zakupowa, generująca 26,1% fińskich przychodów z handlu elektronicznego. Na kolejnych miejscach znajdują się elektronika z 20,5%, moda z 17,1%, meble i AGD z 11,7%, produkty do pielęgnacji z 9,4%, DIY z 9,1% i artykuły spożywcze 6,1%.

Finowie najchętniej płacą za zakupy za pomocą bankowych płatności online (63%). Do dostawców takich usług należą np. Paytrail, Visma Pay i Klarna. Na 2. miejscu znajduje się karta kredytowa (49%). Wzrasta popularność płatności mobilnych (23%) za pomocą np. MobilePay, Pivo i Siirto. Paypal preferuje 21% konsumentów.

Personalizacja i lojalność klientów

Finowie lubią kupować produkty i usługi przez Internet. Penetracja zakupów online jest najwyższa wśród osób w wieku od 25 do 44 lat, osiągając 79% konsumentów w tej grupie wiekowej (dane: statista.com). Dane Europe E-Commerce Report 2023 wskazują, że 44% Finów kupuje produkty z innych krajów UE.

Podczas, gdy Amazon plasuje się wśród wiodących sklepów internetowych w innych krajach, fińscy konsumenci nie faworyzują go tak bardzo. Badanie przeprowadzone przez Statista Global Consumer Survey w 2023 r. pokazuje, że Verkkokauppa.com jest najczęściej odwiedzanym sklepem internetowym w kraju. Zaraz za nim plasują się gigantti.fi, k-ruoka.fi, zalando.fi i karkkainen.com. Hobby i wypoczynek to największa kategoria zakupowa, generująca 26,1% fińskich przychodów z handlu elektronicznego. Na kolejnych miejscach znajdują się elektronika z 20,5%, moda z 17,1%, meble i AGD z 11,7%, produkty do pielęgnacji z 9,4%, DIY z 9,1% i artykuły spożywcze 6,1%.

Finowie najchętniej płacą za zakupy za pomocą bankowych płatności online (63%). Do dostawców takich usług należą np. Paytrail, Visma Pay i Klarna. Na 2. miejscu znajduje się karta kredytowa (49%). Wzrasta popularność płatności mobilnych (23%) za pomocą np. MobilePay, Pivo i Siirto. Paypal preferuje 21% konsumentów.

E-commerce w Finlandii – dostawy i zwroty

Zrozumienie specyfiki lokalnych konsumentów oraz dostosowanie do nich oferty logistycznej stanowi klucz do sukcesu na tym unikalnym rynku. Finlandia stanowi wyzwanie ze względu na swój rozległy i często trudno dostępny teren, zwłaszcza w północnych regionach. Jednak dzięki dobrze rozwiniętej sieci drogowej i logistycznej, dostarczanie towarów nawet w najbardziej odległe miejsca jest wykonalne i efektywne.

Według raportu Posti, rosnący trend w przesyłkach to szybkość, precyzja i zrównoważony rozwój. Klienci oczekują, że otrzymają swoje zamówienie w ciągu kilku dni, nawet z międzynarodowych sklepów. Finowie podczas zakupów online zwracają także uwagę na cenę – dotyczy to zwłaszcza kosztów wysyłki. Według badania Paytrail, najczęstszym powodem wstrzymania zakupów online przez Finów jest zbyt wysoka cena i koszty dostawy (28%). Najlepszym sposobem jest zazwyczaj zaoferowanie co najmniej 1 opcji bezpłatnej wysyłki. Jeśli nie jest to opłacalne, warto ustawić np. limit w euro, po przekroczeniu którego dostawa jest bezpłatna.

Kolejnym powodem porzucania koszyka są problemy techniczne (10%), problemy z płatnością (9%), niedostępna ulubiona opcja płatności (8%), niedostępna preferowana forma dostawy (5%).

Popularność punktów odbioru paczek (PUDO) oraz automatów paczkowych świadczy też o wysokiej organizacji i dostosowaniu usług do potrzeb konsumentów, którzy cenią sobie przede wszystkim wygodę i szybkość dostaw. Potwierdzają to wyniki badania Posti, według których 90% respondentów korzystało z opcji dostawy do automatu paczkowego, 61% dostawy do domu, 53% do punktu odbioru, a 33% odbierało towar zamówiony online w sklepie stacjonarnym.

Oferta Packety w Finlandii

Packeta oferuje polskim e-sklepom dostawy paczek do konsumentów w Finlandii w konkurencyjnej cenie oraz czasie. Dzięki współpracy z nowym, lokalnym partnerem, dysponuje rozbudowaną siecią terminali w 5 największych miastach, tj. Helsinki, Turku, Tampere, Vantaa i Jyväskylä, co umożliwia szybką i skuteczną dystrybucję na terenie całego kraju. Tym samym Packeta posiada dostęp do sieci 1500 punktów odbioru oraz niemal 1300 automatów paczkowych na terenie Finlandii i może dostarczać paczki o wadze nawet 30 kg.

Usługi firmy obejmują najczęściej wybierane przez Finów metody dostarczania zamówień – zarówno do punktów odbioru, automatów paczkowych, jak i do domu – oferowane są także wieczorne dostawy w największych miastach. Czas dostawy z Polski do Finlandii wynosi teraz średnio tylko 3-4 dni robocze plus dzień nadania, co staje się konkurencyjnym czasem względem innych działających tam e-sklepów zagranicznych. Dostawa do punktu odbioru (PUDO) lub automatu paczkowego dostępna jest już w kwocie od 41,60 zł, a do domu (Home Delivery) od 68,80 zł. Promocyjne ceny są niższe od standardowych o 20% i obowiązują do końca 2024 roku dla wszystkich nowych klientów.

Szybko rozwijający się rynek e-commerce w Finlandii w połączeniu z promocyjną ofertą Packety otwiera przed polskimi sklepami internetowymi kolejny ciekawy kierunek ekspansji. Packeta gwarantuje nie tylko skuteczną logistykę, ale także zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju, co zyskuje coraz większe uznanie wśród fińskich konsumentów i partnerów biznesowych – dodała Agnieszka Haponik.

Wysyłaj z Packetą

Packeta obecna jest w Europie, USA oraz w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, ale specjalizuje się w dostarczaniu przesyłek na terenie Europy Środkowej. W ubiegłym roku Packeta Group obsłużyła na całym świecie w sumie 106 milionów przesyłek, osiągając rekordowe obroty na poziomie 294 mln EUR. Polska spółka – Packeta Poland – dostarczyła w tym okresie ponad 9,2 mln paczek (z Polski i do Polski) – o 123% więcej niż w roku 2022 (wówczas 4,1 mln). Spółka ponadto dąży do rozpowszechnienia cross-border wśród branży e-commerce, dlatego chętnie doradza e-sklepom, jak rozpocząć działalność za granicą. Oprócz dostarczania paczek klientom końcowym, może zaoferować pomoc w nawiązywaniu relacji z partnerami biznesowymi i w organizowaniu kampanii marketingowych, zapewnia też informacje na temat rynków.


Udostępnij:

Kategorie