Według raportu „European E-commerce Report 2022”, kontynent europejski pełen jest cyfrowych rynków na zróżnicowanym poziomie. Liczba osób mających dostęp do Internetu i dokonujących za jego pośrednictwem zakupów stale rośnie. Co więcej, pomimo oczekiwań, że handel elektroniczny ulegnie znacznemu spowolnieniu po zniesieniu blokad związanych z pandemią Covid-19, w wielu krajach wciąż odnotowuje się stabilny poziom e-zakupów i nic nie wskazuje na to, aby miał się on obniżyć. Czym zatem charakteryzują się jedne z dwóch największych rynków e-commerce w naszej części Europy? Jak wykorzystać ten potencjał? My już wiemy jaka jest specyfika największych rynków e-commerce. Dowiedz się i Ty.
E-commerce w Czechach
W Czechach sprzedaż e-commerce wzrasta o 14% rok do roku. Jak wynika z raportu, digitalizacja procesów w firmach jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu na czeskim rynku. Dotyczy to zarówno małych sklepów, jak i duży graczy. Z przeprowadzonych w tym kraju badań konsumenckich wynika, że większość klientów nadal będzie korzystać ze sklepów internetowych w większym stopniu niż przed pandemią. Dla przykładu, artykuły spożywcze są tu obecnie drugą co do wielkości kategorią pod względem obrotów.
Również nowoczesne technologie nabierają znaczenia. Sztuczna inteligencja, AI, jest bardzo ważna i wykorzystuje się ją zarówno w komunikacji z konsumentami (czatboty), jak i do procesów wewnętrznych. Przewiduje się, że będzie to jedna z kluczowych technologii dla przyszłego rozwoju e-commerce w Czechach.
Najważniejszy trend – dostawa do punktów odbioru i automatów paczkowych:
Choć w Czechach nie ma np. lokalnej wersji Amazona, to rola marketplace’ów stale rośnie, a co za tym idzie – pojawia się coraz więcej metod dostaw zamawianych produktów. Najpopularniejsze opcje odbioru przesyłek to punkty odbioru i automaty paczkowe. To wygodne rozwiązanie z punktu widzenia klientów – mogą odebrać pakunek w wygodnym dla siebie miejscu. To także najbardziej ekologiczna forma dostawy, pomagająca ograniczyć ślad węglowy – kurier czy firma logistyczna dowozi paczki tylko do jednego miejsca. Warto o tym pamiętać planując zagraniczną ekspansję swojego e-sklepu.
Rynek e-commerce na Węgrzech
Również w tym kraju utrzymuje się wysokie tempo rozwoju rynku e-commerce. W 2019 roku Węgrzy robili zakupy przez Internet średnio raz w miesiącu, a dwa lata później – niemal dwukrotnie częściej.
Według gkid Research & Consulting, liczba kupujących w e-sklepach wśród 6,5 mln węgierskich aktywnych dorosłych internautów wynosi 78,4%. To około 5,1 mln osób, z których 3,7 mln regularnie nabywa produkty. Prawie połowa (46%) sprzedaży detalicznej on-line została odnotowana w Budapeszcie i w okręgu Pesztu – warto zaznaczyć, że region ten jest trzykrotnie większy niż kolejne największe okręgi, Győr-Moson-Sopron czy Fejér. Z całą pewnością zaletą sprzedaży w tym centralnym regionie państwa jest różnica w częstotliwości zamówień: konsumenci kupują tu przez Internet znacznie częściej niż wynosi średnia krajowa.
Popularność zakupów on-line doskonale ilustruje rynek żywności i artykułów gospodarstwa domowego, który przed pandemią nie był tak rozwinięty. Natomiast w 2021 roku e-sprzedaż produktów FMCG oraz kosmetycznych wzrosła na Węgrzech o 53,7%, dzięki czemu sektor ten stał się najszybciej rozwijającą się kategorią e-handlu detalicznego. Dziś jest to czwarty co do wielkości e-segment na tym rynku.
Najważniejszy trend – dostawa prosto do domu
Poziom usług logistycznych, zwłaszcza w zakresie dostarczenia zamówień do domu jest tu na bardzo wysokim poziomie. Klienci otrzymują 2-3 godzinne okna dostaw, mają możliwość skontaktowania się z kurierem bezpośrednio przez telefon lub na czacie, mogą też śledzić transport w czasie rzeczywistym za pośrednictwem Internetu. Bardzo popularna jest także opcja przywiezienia zakupów tego samego dnia, zwłaszcza w przypadku produktów e-grocery i FMCG. Wszystko to sprawia, że proces dystrybuowania paczek jest na Węgrzech przewidywalny, niezawodny i bardzo wygodny. Odsetek wyboru tej metody dostarczenia przesyłek wśród wszystkich zamówień wynosi tu około 74%.
Materiał powstał na podstawie danych raportu „EUROPEAN E-COMMERCE REPORT 2022”
Rozpocznij wysyłkę!
Chcesz wysyłać produkty Twojego sklepu internetowego za granicę? Szukasz sprawdzonego przewoźnika? Czytasz właśnie artykuł Packety – globalnej, cyfrowej platformy dla e-commerce!
Jeśli chcesz rozwinąć swój sklep internetowy, pomożemy Ci dostarczać paczki do 34 krajów! Współpracujemy z najlepszymi przewoźnikami – liderami na lokalnych rynkach. Posiadamy 1 system API, dzięki któremu proces jest skrócony i zoptymalizowany.
Wysyłaj przesyłki z nami – zarejestruj się!
Chcesz dowiedzieć się, jak skutecznie sprzedawać za granicą? Przeczytaj nasz artykuł, aby poznać najlepsze praktyki na przykładzie Czech i Rumunii!
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach, zachęcamy do złożenia zapytania o ofertę na naszej stronie Złóż zapytanie o ofertę. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania i dostosujemy ofertę do Twoich potrzeb.
Jeśli masz pytania dotyczące handlu międzynarodowego, zapraszamy do rozmowy z naszym ekspertem cross-border, który pomoże Ci znaleźć najlepsze rozwiązania logistyczne.