Szybki rozwój rynku
Pod koniec drugiego kwartału 2021 roku na Węgrzech działało 12-15 tysięcy sklepów internetowych – oznacza to wzrost o 4000 w stosunku do roku poprzedniego. Statista Digital Market Outlook[1] przewiduje dalsze wzrosty rynku e-commerce przez następnych 5 lat.
Pandemia COVID-19 wymogła na węgierskich firmach rozwinięcie działalności w większej ilości kanałów dystrybucyjnych, wliczając w to e-commerce. Jednak dzięki dobrej integracji, tradycyjne sklepy nie konkurują z firmami działającymi online, a bardziej koegzystują, uzupełniając siebie nawzajem.[2]
W pierwszym półroczu 2021 (w porównaniu do analogicznego okresu 2020), największy wzrost został odnotowany w liczbie przesyłek. Przez pierwsze 6 miesięcy 2021 roku Węgrzy zamówili 27,97 milionów przesyłek, co stanowi wzrost o 32,4% w stosunku do tego samego okresu w 2020 roku. Całkowita wartość tych przesyłek wzrosła o 30% do poziomu 1,38 mld euro. W tym samym czasie liczba Węgrów, którzy aktywnie kupują online, powiększyła się o 2% tj. 3,44 mln osób[3].
Węgierski rynek e-commerce – najpopularniejsi giganci
Sklepy stacjonarne, które osiągnęły sukces na węgierskim rynku e-commerce, zainwestowały przede wszystkim w rozbudowane platformy internetowe- Emag, MediaMarkt, Alza czy Tesco, które skupiły 3% ruchu internetowego w sektorze e-commerce (17% całej sprzedaży online). Dodatkowo firmy urosły aż o 54% w stosunku do średniej sektorowej 46%. Jednym z najszybciej rosnących sklepów e-commerce na Węgrzech jest myprotein.hu, który osiągnął sprzedaż na poziomie 3,28 milionów euro w 2020 roku. Jest to wzrost o 125% w stosunku do roku poprzedniego[4]. Największy przychód na rynku e-commerce osiągnął Emag.hu/Extreeme Digital (112 milionów euro). Na drugim miejscu możemy znaleźć Media Markt z przychodem 87.3 miliona euro.[5] Alza.hu może się pochwalić przychodem 83 milionów euro, a Tesco 77 milionów euro.[6]
Węgrzy stawiają na dostępność produktu
W 2020 roku sprzedaż produktów FMCG, czyli szybko zbywalnych towarów konsumpcyjnych, była jednym z najszybciej rozwijających się obszarów w handlu internetowym. Sektor ten rosnący prawie dwukrotnie szybciej niż średnia, osiągnął w ubiegłym roku obroty brutto w wysokości 213 mln euro.
Węgrzy kupując online, przede wszystkim kierują się popularnością oraz znajomością dostępnych platform[7] . W badaniach na temat priorytetów zakupowych 49% Węgrów uznało, że dostępność produktu jest dla nich najważniejsza przy zakupach online. Z kolei dla 36% to cena była najważniejsza. Tylko 34% stwierdziła, że kieruje się przede wszystkim jakością produktów podczas zakupów online. Średnia jednorazowa wartość koszyka (brutto) na Węgrzech w 2020 roku wyniosła 17,330ft (około 49 euro). Jest to wzrost w stosunku do 2019 roku o 20%. Węgrzy, którzy aktywnie robią zakupy online, zamawiali średnio 15,5 razy rocznie (2020 rok). Wartość ta wzrosła o 18% w stosunku do roku 2019.
W roku 2020 największy wzrost sprzedaży w kanałach online odnotowały produkty FMCG (dobra szybko zbywalne) a w szczególności żywność, produkty drogeryjne oraz chemia domowa. FMCG osiągnęło wzrost na poziomie 65% (2020). Produkty związane ze sportem oraz spędzaniem czasu na wolnym powietrzu również zyskały na popularności (wzrost o 57%)[8]. Znacznym wzrostem sprzedaży cieszyły się również produkty przydatne do pracy i nauki online, a także narzędzia wykorzystywane do przeprowadzania remontów (wzrost o 35-45%). Zgodnie z danymi zebranymi przez ecommerceDB[9], można wyróżnić sześć kategorii produktowych, które osiągają największe obroty. Największy zysk notują produkty elektroniczne, żywność oraz produkty higieny osobistej, zabawki a także meble i produkty AGD. Dużą popularnością cieszy się również branża odzieżowa.
Portal Minner.hu przygotował listę produktów, które prawdopodobnie będą się cieszyły rosnącą popularnością w kanałach e-commerce w nadchodzących latach. Największy wzrost sprzedaży będzie nadal w sektorze FMCG a w szczególności[10]: gotowe posiłki, produkty przyjazne alergikom, chemia domowa oraz naturalne produkty tradycyjne.
Najpopularniejsze metody płatności
Dwiema najbardziej popularnymi metodami płatności za przesyłki kupione online jest płatność gotówką przy odbiorze oraz przelew internetowy (ex aequo 29%). Na drugim miejscu znajduje się płatność kartą przy odbiorze (28%).
Podsumowując, 62% Węgrów woli korzystać z metod płatności bezgotówkowej kupując online. Warto też zauważyć dużą popularność płatności przy odbiorze paczki.
Sklepy online na Węgrzech oferują średnio cztery metody płatności dla swoich klientów[11].
Chcesz wysyłać produkty Twojego sklepu internetowego na Węgry? Szukasz sprawdzonego przewoźnika? Czytasz właśnie artykuł Packety – globalnej, cyfrowej platformy dla e-commerce!
Jeśli chcesz rozwinąć swój sklep internetowy, pomożemy Ci dostarczać paczki do 34 krajów! Współpracujemy z najlepszymi przewoźnikami – liderami na lokalnych rynkach. Posiadamy 1 system API, dzięki któremu proces jest skrócony i zoptymalizowany.
Skontaktuj się z nami na sales@packeta.pl!
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach, zachęcamy do złożenia zapytania o ofertę na naszej stronie Złóż zapytanie o ofertę. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania i dostosujemy ofertę do Twoich potrzeb.
Jeśli masz pytania dotyczące handlu międzynarodowego, zapraszamy do rozmowy z naszym ekspertem cross-border, który pomoże Ci znaleźć najlepsze rozwiązania logistyczne.
Źródła: opracowanie ZBH Budapeszt, PAIH
Polsko-Węgierska Izba Gospodarcza powstała w 2020 r., aby wspierać stosunki gospodarcze i handlowe pomiędzy przedsiębiorcami działającymi w Polsce i na Węgrzech. W swojej ofercie Polsko-Węgierska Izba Gospodarcza ma m.in. usługi biznesowe, prawne i językowe. Zobacz więcej na stronie www.plhucc.com
Kontakt do instytucji: info@plhucc.com
[1] https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/hungary
[2] https://gkidigital.hu/2021/05/20/e-toplista-2020/
[3] https://bitport.hu/szepen-zakatol-a-hazai-e-kereskedelem
[4] https://gkidigital.hu/2021/05/20/e-toplista-2020/
[5] https://ecommercedb.com/en/ranking/hu/all
[6] Index – Gazdaság – 34 milliárdot hozott az eMAG-nak az első üzleti év
[7] https://gkidigital.hu/2021/05/20/e-toplista-2020/
[8] https://minner.hu/2020-ban-harom-evet-ugrott-elore-az-e-kereskedelem-webaruhaz-statisztika/
[9] https://ecommercedb.com/en/markets/hu/all
[10] https://minner.hu/vallalkozasi-otletek-2021-a-minner-ujabb-kreativ-uzleti-otletei/
Magdalena Machal, Marketing Specialist Packeta Poland