Jak podaje e-Izba, czynnikami napędzającymi rozwój e-rynku są m.in. poprawa infrastruktury dostępu do Internetu i szersza dostępność łączy szerokopasmowych. Są to jednak także ogromne rozpowszechnienie smartfonów oraz bezpieczeństwo transakcji. Szacuje się, że sprzedaż detaliczna produktów nieżywnościowych na rynkach europejskich wzrośnie od 2,3 do 4 procent w 2023 roku. Najwyższy wzrost obserwowany będzie we Włoszech, gdzie sprzedaż wyniesie ponad 200 mld euro – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Metapack.
Włoski e-commerce
Całkowity obrót e-commerce we Włoszech w 2022 r. wyniósł 75,89 mld euro. Oznacza to przyrost o 18,6 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Warto przy tym zauważyć, że większość tego wzrostu była spowodowana zwyżką cen. Dane te pochodzą z raportu Ecommerce in Italy 2023 firmy Casaleggio Associati, zajmującej się doradztwem w zakresie strategii cyfrowej we Włoszech.
Inflacja o rynek e-commerce we Włoszech
Inflacja, która dotknęła europejskie rynki konsumenckie w 2022 roku, nie oszczędziła też Włoch. Średnia roczna stopa inflacji osiągnęła tu ponad 11 punktów procentowych, niepokojąc konsumentów i zakłócając strategie włoskich detalistów. Jednak ceny online wzrosły mniej niż ogólne ceny we Włoszech. Zgodnie z trendem obserwowanym od 2017 r., witryny e-commerce nieznacznie przyczyniły się do łagodniejszej inflacji.
Jak kupują Włosi?
Obecnie Włoski rynek e-commerce to około 37 milionów użytkowników kupujących produkty online. Przewiduje się, że liczba ta będzie rosnąć w nadchodzących latach. Dziś penetracja e-commerce we Włoszech sięga 68%. Dla porównania w Wielkiej Brytanii to 83%, a 79% w sąsiedniej Francji. 75% tutejszych e-użytkowników dokonuje obecnie zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych, osiągając szczyt 90% w niektórych firmach. Również aż 90% z nich szuka opinii, recenzji i większej ilości informacji na temat produktów online przed ich zakupem. W związku z czym CRM odgrywa coraz ważniejszą rolę w kontaktach z klientem.
Tym samym, jak podaje E-Business Consulting, coraz więcej uwagi poświęca się analizie. Od potrzeb użytkownika po ruchy konkurencji, strukturyzując działania mające na celu poprawę doświadczenia klienta i lojalności użytkowników. CRM ze spersonalizowaną sztuczną inteligencją jest niczym garnitur szyty na miarę. Dla klienta staje się kolejnym mocnym punktem w relacjach B2C. Klient jest coraz częściej w centrum strategii działań e-sklepów, a komunikacja wielokanałowa ma fundamentalne znaczenie.
Miłość do zagranicznych marketplace’ów
W segmencie B2C (business-to-consumer) transgraniczny handel elektroniczny zyskuje na znaczeniu. Podsumowując, jak podaje statista.com, udział przychodów generowanych przez zagranicznych sprzedawców internetowych w całkowitej sprzedaży detalicznej online osiągnął w 2022 r. prawie 40%. Chiny są wiodącym rynkiem pochodzenia zakupów transgranicznych, a za nimi plasują się Wielka Brytania i Niemcy.
Najpopularniejsze segmenty włoskiego e-handlu
Według danych ecommercenews.eu, witryny e-commerce we Włoszech mają wzrosnąć w 2023 roku o 17,3 procent pod względem obrotów. Oczekuje się, że w szczególności takie kategorie jak czas wolny, żywność i moda oraz zdrowie i uroda odnotują największy przyrost obrotów online (odpowiednio 23, 20 i 19%). Z kolei sektor turystyczny wykazał imponujący rozwój w 2022 roku (47%), generując 13,3% całkowitego obrotu e-commerce
Dostawy do Włoch
Packeta Poland posiada bezpośrednią linię logistyczną dla rynku adriatyckiego. Dzięki temu umożliwia polskiemu e‑commerce’owi dostawę przesyłek z Polski do Włoch nawet w 3-4 dni. Co ważniejsze rozbudowana sieć połączeń pozwoli e‑sklepom optymalizować ceny oraz czas dostaw. W wyniku zmniejszy prawdopodobieństwo uszkodzenia towarów.
Cały czas obserwujemy trendy e-sprzedaży transgranicznej i na tej podstawie rozbudowujemy naszą siatkę połączeń. Zależy nam na tym, aby wspomagać polskie e-sklepy – tak, aby mogły być konkurencyjne na europejskich rynkach. Włoski rynek e-commerce jest perspektywicznym kierunkiem z uwagi na dużą liczbę internautów czy szybko rozwijająca się tam omnikanałowość. Myśląc o zagranicznej ekspansji, rodzinne e-firmy zdecydowanie powinny zwrócić uwagę na ten kraj – mówi Justyna Andreas, Managing Director Commercial Entities, Packeta Poland.
TRZY WSKAZÓWKI, JAK PROWADZIĆ E-SKLEP W KRAJACH ADRIATYCKICH
- optymalizacja mobilna – wraz z rosnącym wykorzystaniem urządzeń mobilnych do zakupów online, sklepy online powinny zoptymalizować swoje strony internetowe i platformy pod kątem tych urządzeń, aby zapewnić płynną i przyjazną dla użytkownika obsługę,
- media społecznościowe – w miarę jak coraz częściej korzystamy z platform mediów społecznościowych robiąc zakupy, e-sklepy powinny wykorzystywać te platformy do promowania swoich produktów i budowania zaangażowania klientów,
- szybka i niezawodna dostawa – dostawa jest kluczowym czynnikiem sukcesu w handlu elektronicznym, a firmy powinny skupić się na oferowaniu szybkich i niezawodnych opcji dostawy, aby spełnić oczekiwania e-klientów.
Dowiedz się, jak przygotować swój e-sklep na jesienno-zimowy sezon zakupowy i jakie strategie zastosować, aby przyciągnąć więcej klientów i zyskać przewagę konkurencyjną w nadchodzących miesiącach!