Zmiana waluty w Chorwacji na euro oficcjalnie nastąpi 1 stycznia 2023 roku, zastępując kunę. Kurs wymiany wynosi 7,53450 HRK za 1 EUR. Przez pierwsze dwa tygodnie stycznia będzie możliwość wyboru waluty płatności za pobraniem, jednak od trzeciego tygodnia wszystkie płatności będą realizowane wyłącznie w euro. Jeśli masz dodatkowe pytania lub potrzebujesz więcej informacji, skontaktuj się z naszym zespołem obsługi klienta lub przedstawicielem handlowym.
Zmiana waluty w Chorwacji – najważniejsze informacje
Oficjalna zmiana waluty nastąpi o północy w przerwie nowego roku, czyli między 31 grudnia 2022 roku, a 1 stycznia 2023 roku.
Stały kurs wymiany walut (od 1 stycznia 2023 roku) został ustalony na poziomie 7.53450 HRK = 1 EUR.
Przez pierwsze 2 tygodnie nowego roku odbiorcy paczek mogą wybrać, czy chcą płacić za pobraniem w kunach, czy w euro, gdzie przeliczenie zawsze będzie dokonywane z wykorzystaniem ustalonego stałego kursu walutowego. Jednak od 3 tygodnia 2023 roku płatności COD będą możliwe tylko w euro.
Ze względu na to, że jest to skomplikowana zmiana w konfiguracji naszego systemu, zdecydowaliśmy się zawiesić na niezbędny okres możliwość nadawania przesyłek do Chorwacji. Usługa zostanie zawieszona w czwartek, 29 grudnia 2022 roku. Dołożymy wszelkich starań, aby ponownie uruchomić ją w poniedziałek, 2 stycznia 2023 roku, ale w przypadku jakichkolwiek komplikacji zastrzegamy sobie prawo do ostatecznego przedłużenia terminu wznowienia do 3 stycznia 2023 roku.
Zawieszenie dotyczy przewoźników:
- HR Overseas HD – ID 10618
- HR Overseas PP – ID 10619
- HR DPD HD – ID 4646
- HR Croatian Post HD – ID 4634
- HR Croatian Post PP – ID 4635
Nadawanie paczek i wysyłka za pobraniem
Dla wszystkich przesyłek realizowanych w 2022 roku zalecamy pozostawienie waluty ustawionej na kuna. Jeśli przesyłki zostaną dostarczone w pierwszych 2 tygodniach 2023 roku, to do odbiorców będzie należał wybór waluty, w której chcą zapłacić za odbiór paczki za pobraniem. Do przeliczenia zostanie użyty stały kurs wymiany 7,53450 HRK = 1 EUR.
Wraz z rozpoczęciem 2023 roku nastąpi oficjalna zmiana waluty w Chorwacji. A co za tym idzie, kwoty COD będzie można wprowadzać tylko w euro. Kuna jako nieobowiązująca już waluta zostanie zablokowana w naszym systemie. W związku z tym, aby zlecić paczki do nadania w naszym systemie, będzie należało zmienić wprowadzoną walutę na EUR.
Przesyłki, które zostały wprowadzone w 2022 roku mogą być przekazane do naszej sieci w 2023 roku, nawet jeśli wprowadzoną walutą dla COD jest kuna.
Dla tych z Państwa, którzy chcą przygotować się do zmiany wcześniej, możemy już teraz umożliwić wprowadzenie płatności za pobraniem w euro. Prosimy jednak wziąć pod uwagę, że stały kurs walutowy jeszcze nie obowiązuje, a przelicznik walut będzie ustalany przez nasze Ogólne Warunki Handlowe. Jeśli chcą Państwo dokonać zmiany wcześniej, prosimy o kontakt z przedstawicielem handlowym, który wprowadzi tą zmianę do systemu.
Więcej informacji na temat zmian przelicznika można znaleźć tutaj.
Zmiana waluty w Chorwacji, a przeliczanie CODs
Ostatnią fakturę w HRK otrzymasz 27 grudnia 2022 roku. Po zakończeniu roku wszystkie transakcje będą dokonywane w euro niezależnie od tego, czy kwota zainkasowana od odbiorcy będzie w HRK czy w EUR. Jeśli kwota COD zostanie pobrana w kunach, zostanie ona przeliczona na euro po stałym kursie wymiany, o którym mowa powyżej.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach, zachęcamy do złożenia zapytania o ofertę na naszej stronie Złóż zapytanie o ofertę. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania i dostosujemy ofertę do Twoich potrzeb.
Jeśli masz pytania dotyczące handlu międzynarodowego, zapraszamy do rozmowy z naszym ekspertem cross-border, który pomoże Ci znaleźć najlepsze rozwiązania logistyczne.
Aby zapewnić płynność operacji w Chorwacji, zapoznaj się ze zmianami dotyczącymi adresu zwrotów przesyłek. Od niedawna obowiązuje nowy adres, co może wpłynąć na procesy logistyczne i czas dostarczania przesyłek. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w naszym artykule o zmianie adresu zwrotów przesyłek w Chorwacji. Upewnij się, że jesteś na bieżąco z tymi zmianami, aby uniknąć ewentualnych problemów z dostawą.
FAQs
Do kiedy można składać zlecenia nadania przesyłki w HRK w systemie Packeta?
Do godzin porannych 29 grudnia 2022 roku. Po tym terminie usługa zostanie czasowo zawieszona ze względu na konieczne zmiany systemowe.
Czy można rozpocząć nadawanie paczek za pobraniem w EUR przed 1.1.2023 r.?
Tak, można. Aby zmienić płatności COD na EUR, skontaktuj się z przedstawicielem handlowym, który z przyjemnością wprowadzi dla Ciebie tę zmianę w systemie.
Od kiedy muszę składać zlecenia wysyłki w EUR?
Od ponownego uruchomienia usługi, które nastąpi w poniedziałek, 2 stycznia 2023 roku, albo dzień później we wtorek, 3 stycznia 2023 roku, w zależności od szybkości modyfikacji systemu. Od tego czasu nie będzie już możliwe nadawanie przesyłek z wartościami COD w HRK i wymagane będzie przejście na EUR.
Jak zostaną potraktowane zlecenia wysyłkowe, które zostały złożone w HRK, ale zostaną dostarczone w 2023 roku?
Wszystkie te przesyłki zostaną zrealizowane. W związku ze zmianą waluty w Chorwacji, obowiązuje 14-dniowy okres przejściowy, podczas którego odbiorcy mogą wybrać, czy chcą nadal płacić w HRK,
czy też dokonać zmiany i zapłacić za pobraniem w EUR. Jeśli zdecydują się zapłacić w euro, kwota, która została złożona w kunach zostanie przeliczona na euro przy użyciu ustalonego stałego kursu wymiany.
Czy od 1.1.2023 r. CODs zaczną przychodzić bezpośrednio w EUR, nawet jeśli kwoty zostały złożone i zrealizowane w HRK?
Tak, ponieważ kuna jako waluta nie będzie już istnieć.
Ustaliłem już z moim bankiem, że moje konto w HRK zostanie zamknięte 30 grudnia 2022 roku. Kiedy muszę zaktualizować tę informację na moim koncie?
Ostatnie faktury za płatności COD w HRK w 2022 roku zostaną wystawione 27 grudnia 2022 roku. Oznacza to, że w ostatnim tygodniu 2022 roku te ostatnie zobowiązania zostaną wypłacone w HRK. Następna płatność COD będzie miała miejsce w 2023 roku, już w EUR. Płatność ta zostanie wysłana na konto prowadzone w EUR, które podałeś w swoim koncie użytkownika. Jeśli jeszcze nie wprowadziłeś informacji o swoim koncie w EUR do systemu, możesz to zrobić teraz.
Jeśli nie posiadasz żadnego konta prowadzonego w EUR, możesz nadal korzystać z konta w HRK – Twój bank przeleje je na konto w EUR. Należy tylko nadpisać informacje w sekcji Twój Klient i podać rachunek w polu dla płatności w EUR.
Ustawienia wszystkich użytkowników, którzy teraz zapisali swoje płatności COD w HRK, zostaną zmienione na płatności COD w EUR. Jeśli chcesz przełączyć się na płatności z przewalutowaniem, zmiana ta może być dokonana na Twoim koncie użytkownika w sekcji Klient. Zaleca się dokonanie tych zmian po ostatnim fakturowaniu w HRK, czyli po 27 grudnia 2022 roku.
Twój przedstawiciel handlowy chętnie pomoże Ci w ustawieniach konta.