Blog

E-commerce w Finlandii – nowe możliwości dla polskich e-sklepów

11.07.2024, 07:35

Branża e-commerce w Finlandii przeżywa dynamiczny wzrost, stanowiąc 16% całości fińskiego handlu detalicznego i stwarzając nowe możliwości dla polskich przedsiębiorców. W ciągu ostatnich kilku lat sektor ten odnotował znaczący rozwój, napędzany rosnącą liczbą konsumentów kupujących online oraz innowacjami technologicznymi. Dzięki populacji skoncentrowanej w południowej części kraju, Finlandia stała się rozwojowym rynkiem dla polskich e-sklepów chcących rozwijać kolejne kierunki cross-border.

Rynek e-handlu w Finlandii

Finlandia jest jednym z najmniej zaludnionych krajów w Europie, z populacją wynoszącą około 5,5 miliona osób. Mimo to posiada jedną z najbardziej rozwiniętych infrastruktur cyfrowych w Europie. Wdrożenie zaawansowanych systemów zarządzania zapasami, automatyzacji procesów logistycznych oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w analizie danych konsumenckich przyczyniły się do poprawy efektywności i doświadczenia zakupowego. W szczególności technologia AR (rozszerzona rzeczywistość) i VR (wirtualna rzeczywistość) zyskują na popularności, umożliwiając klientom wirtualne przymierzanie produktów. Świadczy o tym chociażby rosnąca liczba użytkowników e-commerce, których według Statista Digital Market do 2025 r. będzie już 4,1 mln. Ponadto, według ECDB, Finlandia ma estymowane przychody na poziomie ok. 8 368,2 mln USD w 2024 r., co plasuje ją nawet przed Czechami. Prognozowana wielkość rynku to 9 935,8 mln USD do 2028 r.

Co wiemy o fińskich e-konsumentach?

Finowie lubią kupować produkty i usługi przez Internet. Penetracja zakupów online jest najwyższa wśród osób w wieku od 25 do 44 lat, osiągając 79% konsumentów w tej grupie wiekowej (dane: statista.com). Dane Europe E-Commerce Report 2023 wskazują, że 44% Finów kupuje produkty z innych krajów UE.

Podczas, gdy Amazon plasuje się wśród wiodących sklepów internetowych w innych krajach, fińscy konsumenci nie faworyzują go tak bardzo. Badanie przeprowadzone przez Statista Global Consumer Survey w 2023 r. pokazuje, że Verkkokauppa.com jest najczęściej odwiedzanym sklepem internetowym w kraju. Zaraz za nim plasują się gigantti.fi, k-ruoka.fi, zalando.fi i karkkainen.com. Hobby i wypoczynek to największa kategoria zakupowa, generująca 26,1% fińskich przychodów z handlu elektronicznego. Na kolejnych miejscach znajdują się elektronika z 20,5%, moda z 17,1%, meble i AGD z 11,7%, produkty do pielęgnacji z 9,4%, DIY z 9,1% i artykuły spożywcze 6,1%.

Finowie najchętniej płacą za zakupy za pomocą bankowych płatności online (63%). Do dostawców takich usług należą np. Paytrail, Visma Pay i Klarna. Na 2. miejscu znajduje się karta kredytowa (49%). Wzrasta popularność płatności mobilnych (23%) za pomocą np. MobilePay, Pivo i Siirto. Paypal preferuje 21% konsumentów.


Udostępnij:

Kategorie